tisdag 9 maj 2017

CSN - inte mina bästa vänner...

Satt i telefon med CSN. Hade tre frågor.

* Varför väntar ni två år med besked om återkrav? Räntan har tickat på och uppgått i 3719kr.
Svar: Vi får inte uppgifter från Skatteverket förrän efter två år. 

Inte ett tillräckligt svar enligt mig. Jag hade hellre betalat detta i början av 2016 istället för nu och då halverat räntekostnaden. Jag förstår inte varför de inte kan få infon tidigare?!

* Vad ingår i återbetalningen? Enbart bidrag? Spec?
Svar: Det är bidrag + lån (från första halvåret 2015) + ränta + expeditionsavgift. 

Specifikation finns på "mina sidor", om än lite smått kryptisk...

* Får jag tillbaka mina 20 veckor som jag nu betalar tillbaka med flera tusen kronors överlappning på?
Svar: Nej! 
Blir omkopplad då jag vill ha ett utförligare svar: Ja, du får tillbaka dina 20 veckor.

Så, återkrav på 54000kr (som måste betalas denna månaden, no mercy från CSN) + 10353 + ränta för 2,5 år med avbetalning på två år.

Det känns bra att jag som arbetstränar och får ett aktivitetsstöd från försäkringskassan får dessa utgifter. Visst är det klantigt från min sida men CSN är inte särskilt tydliga i sina regler och vad som gäller. Och att vänta TVÅ år innan de meddelar en är ännu bättre... Snacka om att vilja få in så mycket som möjligt. 

Jaja nu har jag fått klaga av mig. Jag börjar få in lite gäster under sommaren så förhoppningsvis ska inte CSNs beslut tvinga ut mig på gatan. 

Till sist vill jag bara varna alla där ute som funderar på att sälja sin lägenhet medan de har CSN. Oavsett hur mycket du betalat för din lägenhet, hur mycket du skattar för den så kommer CSN att göra det surt för dig. Skriv över på en familjemedlem och sälj den så istället eller vänta. Att sälja en fastighet räknas som att du har TJÄNAT ev vinst av försäljningen och får då betala ytterligare för att du sålt. Så vad du än gör SÄLJ FÖR FAN INTE!!!! Konstigt resonemang men är du miljonär så får du mer än gärna UTNYTTJA CSN för pengar. Heja!

/Nä ja e int bitter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar