torsdag 16 oktober 2014

Besök på Nordens Ark

Har sagt det förut, folkhögskolan är inte som alla andra skolor. På onsdagar har jag en timma - tema. På tema läser jag naturkunskap och där ska vi göra ett arbete för att visa att vi lärt oss något. Vi har ingen lärare egentligen utan allt är eget arbete, vi har dock en lärare som ger närvaro. Eftersom natur inte är nåt jag tycker är jättekul så frågade jag om jag fick skriva ett arbete om lövgrodan och det fick jag.

Jag började med att googla på det och det visade sig att det fanns lövgrodor här i närheten, nämligen på Nordens Ark. Lövgrodan var påväg att dö ut under 80-talet men är nu borttagen från röda listan. Och det kan vi delvis tacka Nordens Ark för. Men iaf, jag frågade lärarna om det var okej att jag åkte på studiebesök och det var det, så igår spenderade jag fyra timmar på Nordens Ark.

När jag kom dit möttes jag av två supertrevliga tjejer/damer som hjälpte mig med en grej som jag kan berätta om senare ;) När jag berättade att jag kom från Grebbestad Folkhögskola så ringde dom på killarna som jobbar med amfibier och jag fick sätta mig ner med Jimmy å snacka grodor. Han var jättetrevlig och otroligt kunnig. Efter ca 20-30min började jag min vandring.

Det är en slinga på ca 3km runt i djurparken och det bästa är att djuren har så stora hägn att du inte alltid ser dem. Just igår regnade det och många av djuren valde att gömma sig. Men förutom amfibierna (som ju var inomhus) fick jag träffa snöleoparder och amur tigern. Och nu var det dåligt väder, men här kommer mina bilder från dagen!
Mysig promenad genom djurparken

Så otroligt vacker

Mat hos Pallaskatten

En Pallaskatt

Ögonfransnånting hette denna coola :)

Otroligt vacker groda som jag inte minns namnet på


Ascool ödla!

Tomatgroda :D

Blandning av mig och McCords ormhalssköldpadda

McCords Ormhalssköldpadda


Gulsvart pilgiftsgroda


Montserratgroda - väldigt utrotningshotad :(

Döskallekackerlacka
(fy faaaan va äckligt)

Stinkpadda


Klockgroda

Jag trodde detta var Lövgroda men är osäker...

Supersöta!!

Vattensalamander

Amurtiger

Så här är det gött att bo om man är utrotningshotad

Snöleopard - mitt hjärta smälte


Sjukt mäktig känsla!
Är man i krokarna så BÖR man åka till denna djurpark. De kan inte mäta sig med Skansen eller Kolmården men dom ger djuren ett drägligt liv OCH dom hjälper utrotningshotade djur att hitta tillbaka. Som tex pilgrimsfalken och den vitryggade hackspetten.

Och vilken personal som jobbar där! Det är just nu översvämming på vägen utanför djurparken och personalen stannar över natten för att veta att djuren inte far illa. Guldstjärna till dem!

Så gör ett besök på Nordens Ark nästa gång du är här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar