lördag 25 februari 2017

Vackert suddar ut det matta..

Vaknade av att Snöboll buffade lite på mig, mys. Kände direkt att det var kallt, mycket riktigt, trmometern visade 17,5 inne och -9 ute. Tände en eld i kaminen och gjorde frukost.

Jag började göra mig iordning för att gå ut och ge hästarna mat när jag hittade kuvertet från CSN som jag glömt att öppna. Gissade att det var månadens räkning men i brevet stog det att jag kunde bli återbetalningsskyldig?! Jag blev alldeles matt. Så mycket jobbade jag inte under min skoltid första året,, jag förstog inte... Men jo, 1 juni sålde jag min lägenhet och det kan nu göra att jag måste betala tillbaka halva eller hela min studietid.. För att jag sålde min lägenhet EFTER skolan slutat... 

Jag tog på mig jacka och skor och gick ner till hästarna. På vägen ner slogs jag av gnistrande grässtrån, frusna små vattenpölar och solens strålar som värmde mina kinder. Mattheten försvann sakta.
Hästarna hälsade mig välkommen med små frustningar och efter ett tag hade dom funnit sig till rätta bland höhögarna jag lagt ut.
Jag gick mot vattnet och fåglarna kvittrade som aldrig förr, underbart! Det kändes verkligen som våren gjorde allt för att slå bort det frusna som kommit under natten.
Bäcken porlade och på de större samlingsytorna låg en tunn is. Jag tog kartan och slog sönder isen så att hästarna kunde dricka. Jag stannade upp en stund och lät fåglarnas sång och bäckens porlande fylla mig med energi.
Jag stannade ute i en timma, lyssnade och tog in naturens helande energi. För jag vägrar låta CSNs korkade dubbelmoral slå ner min dag!

Ha en alldeles underbar lördag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar