onsdag 11 januari 2017

Riktigt ruggigt!

Regnet öser ner ute, jag hör hur det med vindens hjälp slår mot fönster och tak. Än så länge är det becksvart ute så jag ser inget men det riktigt viner om husknuten.

Det bråkiga vädret ställde mig inför en av mina första prövningar som husboende. Att göra eld i kamin när vädret inte är på min sida.. Jag vaknade strax innan sju och jag var påväg att ge upp ett tag.
Tidningspapper. Är det för mycket aska? Bygga torn. Luftigt. Småbitar. 
Gick till köket och koka kaffe å ägg för att få en paus. Sen fortsatte jag och till slut så vann jag mot den fuktiga skorstenen. Eller vad det nu är för nåt som bråkade med mig :) Så nu brinner det äntligen för fullt.
Första natten i huset så sov jag i sovrummet på en rustamadrass. Luften i madrassen hade bestämt sig för att vara iskall så jag frös, oavsett hur mycket jag eldade och hur mycket jag klädde på mig så frös jag!

Andra natten, dvs i natt! När jag flyttade in i huset så fanns en söt liten tvåmannasoffa på övervåningen. Meningen var att den skulle då flytta upp på logen men då jag bestämt mig för att ha en myshörna vid kaminen, och är kort på möbler, så fick den flytta ner istället. Och denna soffa är lite speciell för det är nämligen en gammal bäddsoffa!

Så igår bäddade jag ut soffan och har sovit i den, bredvid kaminen. Att somna till eldens knäppande, sprakande ljud är helt underbart och det får mig att tänka på förr i tiden när jag var liten och vi skulle till vårt landställe en helg. Mamma och pappa tände alltid en eld i öppna spisen och jag somnade ofta till den. 

Det känns lite som kollo än så länge. Jag ligger i ett relativt tomt rum med bjälkar i taket. Bjälkarna ger en känsla som går bakåt i tiden. Bäddsoffan känns även den gammaldags och ger en enorm myskänsla. Och värmen från elden ger en sömnighet som gör att jag vill stanna här i sängen hela dagen.

Jag har inte bott i huset länge men jag känner mig hemma och ser fram emot alla äventyr vi har framför oss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar