söndag 1 mars 2015

Fifty shades of Grey

Sådär, då har jag oxå sett den omtalade filmen. Ja, jag har läst boken och ja den var bättre än filmen. Det är inte konstigt att en bok är bättre än film då man kan skildra personers tankar mer i boken. Jag är glad att jag läst boken för det gav filmen en helhet.

Jag har precis läst Daniel Paris inlägg om filmen, ni som är nyfikna hittar den HÄR! Och jag kan inte säga att jag håller med honom.

Att folk har olika inriktningar i sitt sexliv är inte nytt. Jag har inte full koll på allt men vet att det finns dom som tänder fullt ut på att ha någon som dominerar dem, andra inte. Filmen visar något nytt, för vad jag vet är detta inget som är vanligt att se på film. Och ja, det är nog sett som udda i en vanlig Svenssons liv men ändå, hur många blir inte lockade av det? Nej, väldigt få skulle säga det rakt ut att dom känner med Anastasia. Pirret, nyfikenheten, viljan att få uppleva mer trots det läskiga i det hela.

Varför skulle jag ge mig ut på jakt efter en egen Mr Grey? Tror jag att män ska vara som Mr Grey för att jag ser en film? Eller tror män att jag är en kopia av Anastasia för att jag ser filmen? Det är bara löjligt.

Näe, många må säga att filmen är kvinnoförnedrande. Men tänk om det hade varit en Ms Grey istället för Mr? Tänk om det varit en kvinna som piskat en man, hade det varit lika hutlöst? 

Och han är kontrollerande, och hon har en egen vilja. Själva dealen i det hela går ut på det, att han kontrollerar henne. Det är ju därför han har ett avtal MEN han går i konflikt med sina känslor den här gången. Och Anastasia visar på egen vilja när hon inte går med på att skriva på avtalet, att hon inte vet..

Daniel Paris hyllas av bl.a. expressen - det finner ni HÄR. Många kvinnor har hört av sig till honom och tackat. Han har även fått över 17 000 likes. Och nej, det är inte bra med destruktiva förhållanden men det finns olika versioner av dem.

Och läs boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar