fredag 2 maj 2014

Bondmora dag fyra

Vart tar dagarna vägen? Hänger inte riktigt med, det är redan dag 4 här ute och jag myser varje dag :) Det känns som att jag fått in rutinerna och arbetet blir mer effektivt för var dag som går. Djuren och jag kommer bra överens. Och i natt var första natten som jag sov någorlunda ordentligt så det ska nog funka det här med ;)

Det är som sagt dag 4 redan så jag tänkte bjuda på lite bilder från dagarna som gått och självklart lite text till =)

Jag börjar med Valborg!
Getterna hade fått lite extra godis i hagen

På gården råder full Valborgseldning

Så här firade Vikafolket Valborg! Skål!

Helt plötsligt hände något och snön öste ner
Efter att ha suttit och fixat ett test via nätet, som för övrigt fick mig att känna mig värdelös, så märkte jag att det toksnöade. Jag hoppade i stövlarna och jackan och smet upp till stallet. Där stängde jag dörrarna till stallet så det inte blåste in. Som tur var hade jag ställt in även Rispa och Tia så dom slapp vara ute i snöovädret.

Morgonen efter så låg det ca 1 dm snö ute och våren var som bortblåst. Ni har sett några bilder, här kommer några fler. Alla fina blommor som tittat upp var snötäckta och krokiga men vackra ändå.


Sommardäck är trevligt men...

Rispa njöt för fulla muggar ;)

Bubba var sådär nöjd

Basse är en 5 mån gammal Finsk Lapphund. Sjukt söt, sjukt kaxig
Dagen idag har jag, Hakur, Bubblan och Lizz varit på promenad. Hakur var pigg och ville inte alls skritta vid min sida utan han saktade in för att få tölta/trava i kapp mig men han var hela tiden väldigt snäll och lyssnade när jag bad honom lugna sig. Tjejerna for omkring och vi träffade på en liten kille på 5 år som sparade pengar för att köpa fyra stora hästar. Han tittade med stora ögon på Hakur och frågade om han fick rida på honom. Jättesöt =) Sen höll han lektion för mig om hur hans fyrhjuling fungerade, duktig liten kille.

Annars har jag fixat gethuset, mockat uteboxen och varit i Österbybruk under dagen. Det var skönt att komma iväg och träffa massa folk. Alltid lika kul att komma in till "byn" eftersom man är en utböling så blir man uttittad men alltid väl bemött. Shoppade samtidigt som en riktigt söt kille som gärna tittade mot mitt håll, jag log lite tillbaka. Alltid kul att bli uppmärksammad! Efter det så gick jag in på Österbybruks bageri och köpte mig en latte och en vaniljbulle - gud så gott! Jag njöt som tusan när jag åt den kan jag lova ;)

När jag kom tillbaka till gården så somnade jag i soffan med tjejerna men vakna strax efter av att dom råskällde på en bil som åkte utanför. Full av adrenalin så kunde jag inte somna om så jag gick upp till stallet och tog en promenad med tjejerna och hämtade lite gott åt getterna. Sen satt vi i solen tills det var dags att ta in Hakur och Disa.

Har varit lite telefonterror från mig oxå. Pratat med fina vännerna och mamsen. UNDERBART att höra era röster! Igår fick jag även prata med Sandra då hon ringde under dagen. Så skönt att veta att jag har er i mitt liv.
Basse och Bubblan sover gott

Egentid är bäst!

Vackra Vika
Nu blir det tv sen är det dags att göra det sista i stallet innan det är dags att sova. Är galet trött så det blir tidigt i säng ikväll. Eller ja, tidigt och tidigt beror ju på när jag kommer från stallet. Men iaf, du fattar ;)

Hare så bra där ute!
Kram


1 kommentar: