måndag 12 augusti 2013

Måndagsmorgon

Det var mörkt i rummet när jag vaknade, nästintill bäcksvart. Inte ett ljud från våningen ovan. Trodde klockan var tidigt och suckade, varför skulle jag alltid vakna så tidigt? Jag drog undan täcket och det tog några sekunder innan kylan nådde mig, burr! Fort upp, hämta mobilen och sen ner under det varma täcket igen. Jag tryckte på mobilen, 7.23 visade den. Oj. Men varför så mörkt och varför rör dom sig inte i huset, dom skulle ju faktiskt jobba.. Upp och ur sängen en gång till för att dra upp rullgardinen, aha det är iaf ljust ute ;)

Jag tog mig upp, borstade tänderna, drog på mig jeansshorts och linne och ställde mig sen vid ytterdörren för att reka väder. Ja, men jo det var ju lätt...INTE! Där borta skiner solen, där är det ljusa puffiga moln och där borta ser det ut att regna. Wtf! Jag valde iaf shorts och tjocktröja vilket senare skulle visa sig vara ett bra val.

Jag gick samma väg som jag gjort så många gånger innan, fast utan sällskap av bror eller mor. Gick över en tom parkeringsplats, förbi dom fina lägenheterna och förbi minihotellet. Mötte städgubbens trumpna min och jag höll tillbaka mitt 'hej'. Båtarna gungade och det ven lite från segelbåtarna. På marken såg jag rester från gårdagens fest i form av torkad öl och annat torkat, mindre mysigt. 

Utanför Grebys låg en stor segelbåt längsmed bryggan! Alla bojar var lediga, ja då är det väl okej gissar jag. Det ekade tomt på bryggan både på människor och båtar. Välkommen lågsäsong!

Jag fortsätter ut mot udden och ser ett par som precis badat näck vid seglarskolans brygga, det om nåt säger hur tomt det är här just nu. Jag gick upp på berget och ser att något hänger i flagstången och det är ingen flagga... Jag går närmare och inser att många killar gick redo igår ;)
Jag ler lite och fortsätter sen min promenad tillbaka. Jag myser när jag hör måsarna skrika och går och tänker på hur bra jag har det just nu, fan vad jag trivs här. 

"Frukost varje morgon 8-11. Välkommen" står det på en skylt utanför Grebys, jag tänker en kort sekund men saktar inte ens in. För mig finns det bara ett alternativ och jag tänker inte ens när jag går, jag styr automatiskt mot Sjögrens i backen. 

Jag går in och återigen sprider sig ett leende på mina läppar. Vid runda bordet sitter stammisarna och dom har dambesök :) Det är vanliga tjejen som jobbar och jag frågar om dom har en macka med mörkt bröd. inga problem. Dom fixar iordning en macka efter hur jag vill ha den och så får jag en stor latte till. Jag sätter mig i en hörna och lyssnar, iakttar och njuter av min frukost. Folk kommer och går, själv sitter jag strax över en timma innan jag avlägsnar mig.  

Jag går längs bilvägen, viker in mot Ica och går upp mot huset. Jag ler när jag ser min röda fina bil sticka fram, till och med den trivs här. Men har man sällskap av en matchande röd mustang shelby så..

Knappt en timma kvar, kl. 12 ska jag träffa Emma. Berättar mer om det senare.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar