torsdag 24 december 2015

Tar du det för givet?

Det här är första julen i mitt liv som jag faktiskt trodde att jag skulle fira själv.. Eller ja, fira å fira.. Det är väl inte så mycket fira när man är själv?! Känslan av att vara själv på julafton är för mig otroligt jobbig och jag hoppas att jag tar med mig detta i framtiden.

När jag går in och läser på facebook så handlar allt om gemenskap och mina tankar går till dom som är ensamma. De som inte valt att vara själva. Jag tror att det finns rätt många där ute. För ett tag sen såg jag en annons på blocket där en familj i Österåker (om jag minns rätt) bjöd in 1-2 pers på julafton, att fira med deras familj. Vilken fantastisk sak att göra. 

Vi går igenom många stadier i livet och många gånger får vi höra att det alltid finns de som har det värre än en själv. Och det stämmer. Dock är det svårt att jämföra, min verklighet är min och ingen annans. Det är svårt att sätta sig in i någon annans situation. Men när vi gått igenom något och tagit oss ut ur det så är det lätt att mala på och man glömmer ganska snabbt hur man ville att andra skulle bete sig när man mådde som sämst. Där är ju just då man ska bete sig så som man själv ville att andra skulle bete sig. Men många tar det goda för givet och blir den personen man avskydde när man själv mådde som sämst.

Jag hoppas att jag en dag kan öppna min dörr, till mig och min familj, för någon som är i min nuvarande situation. Så som min fina kollega gjort för mig idag. Jag hoppas att jag minns den här dagen och inte tar gemenskap med familj och vänner för givet. Man ska väl lära sig av misstag och tuffa tider, eller? Man ska bli en bättre människa. Värt att tänka på.

Lite djup så här på julafton. Skickar en tanke till alla ensamma där ute men även till min familj och mina vänner runtom i landet. Hoppas att ni får en härlig julafton och ta inte gemenskapen för givet. Njut och mys och var en god medmänniska.

God Jul!

8 kommentarer:

  1. Tycker också att det är skit med alla som är ofrivilligt ensamma, våra äldre på vårdinrättningar, barnen som inte får komma hem från sjukhusen o de barn som ser hur sprit fördärvar deras älskade föräldrar/släktingar...

    Under de senaste månaderna har jag själv insett att vi inte ens ska ta för givet att vi alla finns med nästa jul - så man får ta vara på tiden vi har och inte låta folk bli bortglömda "för att man inte har tid"...

    Julkramar från oss till dig!

    SvaraRadera
  2. Fint skrivit Ammi :-)

    SvaraRadera
  3. Ha en riktig mysig och fin dag i dag Ammi :-) och mycket
    bra skrivit :-)

    SvaraRadera
  4. God jul Ammi hoppas du får en riktigt bra dag idag :-)

    SvaraRadera
  5. Hej och god fortsättning Ammi! Kram

    SvaraRadera