tisdag 29 april 2014

Bondmora - dag ett

Så sitter jag nu här, snart har en hel dag gått och jag har överlevt ;) Det blev en liten turbulent natt då jag kom i säng sent och vid 4-tiden (??) så knackade det på dörren och jag var helt inne i drömmarnas värld att jag knappt minns det. Kramade om Sandra å Micke, önskade trevlig resa och gick in till sängen där två söta små vovvar redan låg. Jag kröp ner under täcket och båda tjejerna ville bli klappade men till slut somnade jag om. När klockan ringde var vi nog alla tre väldigt trötta men upp, på med kläder och sen ut för att gå upp till stallen.

Önska getterna god morgon och öppnade dörren till hagen. Släppte ut hästarna i rätt ordning och allt gick bra, var bara lilla Tia som ville ta en svängom och hänga kvar inne i stallet. Men till slut kom hon med. När allt var gjort och hästarna var ute i hagarna så gick jag och bästa hjälpredorna ner och åt frulle.
Hjälpreda 1 - Bubblan

Hjälpreda 2 - Lizz

Frulle för bondmoran
När frukosten var intagen och vi hade chillat lite så gick vi upp till stallet för att mocka, fixa vatten och lite annat smått å gott. Mysigt att gå och lalla i stallet, det är ju inte varje dag man får tid att göra det i sin tid liksom. Efter nån timma var vi klara och då släppte vi ut Hakur på grönbetet. Han försvann i snabb fart till Rispa och Tia. Jag och tjejerna tog en promenad och det kändes som dom njöt för fulla muggar.
 Det var mycket bus och lek. Vi lyssnade på fåglar, Lizz råka skrämma en and som flugit vilse och jag bara njöt av närvaron av naturen.
Vika är otroligtvackert och det är väl inte så konstigt när det ligger på ett naturreservat. När man ser gården från håll så ser det otroligt maffigt ut med alla gamla hus, önskar nästan att nån kunde se till att lägga lite pengar på att renovera dem så som dom ska se ut. Hade varit grymt!

Det blev lunch och lite vila innan Sandras mamma dök upp. Hon hade med sig en 5 månader gammal finsk lapphund som var ett riktigt yrväder. Tjejerna var sådär glada och jag förstår dom verkligen, han släppte dom inte utan var på, på, på hela tiden. Vid tretiden bestämde jag mig för att ta en promenad, så jag gick ut i hagen och hämtade Hakur och så gick han, jag och tjejerna iväg. Riktigt mysigt även om vi bara gick ca 30min.
 Väl hemma blev det slapp med en fegisöl. Var helt slut så det var skönt att ta det lugnt ett tag, var nära att somna men höll mig vaken som tur var. Tror det blir lättare att somna ikväll sen.
 Sandras mamma var gullig och fixade middag medan jag gick och tog in Disa och Hakur. Så när jag kom ner tog vi varsin smarrig tallrik med sallad, stekt bröd och grillad kyckling och satte oss vid hennes husvagn i solen och avnjöt maten med en kall öl. Kunde det bli bättre? :) 
Vid det här laget hade hundarna vant sig vid varandra och lekte för fulla muggar. Det var riktigt kul och vi skrattade ordentligt några ggr när tjejerna gaddade ihop sig mot lilla Basse. Lizz som varit väldigt tjurig tidigare under dagen var den som smög och inbjöd till lek mest och lillskit hängde på. Bubba steg in när hon kände att en vuxen behövdes och det gjorde hon perfekt :)

Nu är det snart dags att gå upp till stallet för sista kvällsmaten. Ska bli skönt att krypa till sängs sen, tror inte jag behöver så mycket tid för att somna. Man skulle kunna säga att jag är rätt trött. Och imorn ringer klockan redan vid sex, då börjar dagen om igen. Men säkert med nya äventyr.

Ta hand om er där ute och sov så gott!

1 kommentar:

  1. Som sagt... 1000 tack för att du tog dig an vårt liv när vi tog en paus :p <3<3<3<3

    SvaraRadera